Jag älskar att sälja! Inget är så utmanande som ett iskallt samtal. Att ta en första kontakt med en presumtiv köpare är en utmaning. Jag vet att om jag säger fel saker, använder fel röstläge eller helt enkelt ringer vid fel tillfälle blir det ingen affär. I dagens samhälle där säljarna har så extremt dåligt rykte är det ännu mer utmanande. Jag har inte tid, jag är inte intresserad eller bara ”klick” i örat är vardagsmat för de flesta säljarna. De stora säljbolagen arbetar med manus och faktum är att du hör när en säljare säljer efter manus. Personligen förstår jag inte varför man skall använda manus? En bra säljare reder sig själv är mitt motto…
Jag har sålt olika produkter och tjänster sedan 1994, det har varit resor, brevmärken, affärsidéer, hotellrum, annonser, konsulttimmar, mobiltelefonskal, hemsidor, bilar, konferenser och inte minst mig själv. Jag ser mig själv som en bra säljare och jag tror många kan intyga det. Det som är spännande i sammanhanget är vilka egenskaper som utmärker en bra säljare. Man skall vara övertygande, trevlig, tillmötesgående, kunnig och ödmjuk, men samtidigt driva kunden till avslut. Utifrån ett annat perspektiv skulle man kunna summera dessa egenskaper och kalla personen manupilativ… En god säljare lyssnar till tonläge, läser kroppsspråk och memorerar det kunden säger. En god säljare ställer frågor och låter kunden tala samtidigt som man med hjälp av sin psykosociala förmåga leder kunden till ett avslut. En god säljare vet också när det är läge att backa undan.
Vi kan diskutera marknadsstrategier, tekniska lösningar, personalfrågor, varumärkespositionering mm mm, men utan bra säljare är det mesta bortkastat. Nu menar jag inte säljare som sitter i en bilhall och väntar på att kunden skall komma eller säljare som säljer samma kopiator till samma kund för tionde året i rad eller säljaren som med väskan full av välkända godissorter säljer till Ica och Coop…jag pratar om säljarna som säljer en ny produkt till en ny kund. Uppsökande försäljning är riktig försäljning! Om jag arbetar på exempelvis en bilfirma och en kund kommer in. Jag har världens köpsignal framför mig! Kunden har tagit av sin egen tid och begett sig till bilhallen för att titta på bil. Kan det bli mer köpsignal?! Det enda jag behöver göra i egenskap av s k bilsäljare är att vara trevlig, behjälplig och kunnig. I min värld är det informatör inte säljare…
Är man säljare på riktigt, d v s jagar efter kunder som ännu inte känner till det man tänker sälja, finns en känsla som jag tror mal i huvudet hos alla dessa säljare som är duktiga. Om jag säljer exempelvis hotellrum och är jävligt duktig på att sälja hotellrum, varför skall jag då sälja för någon annan och inte för mig själv?? Med andra ord är det hårfin skillnad mellan en riktigt bra säljare och en entreprenör. Är då alla säljare entreprenörer? …eller den kanske riktigt spännande frågan ”är alla entreprenörer säljare?” Kan du lyckas som entreprenör utan förmågan att kunna sälja? Entreprenörer utan säljförmåga kallas uppfinnare och uppfinnarna behöver hjälp av riktigt bra säljare för att kunna sälja sina nya produkter på en ny marknad. Dessa hjälpande säljare blir inte sällan delägare och kallas i andra sammanhang för entreprenörer…
…en stillsam reflektion denna mörka höstmåndag 🙂