Med min historia och min bakgrund kan man inte låta bli att med särskilda ögon utvärdera en destination och dess värdskap när man besöker nya platser. Efter en tid med underbar skidåkning på Sveriges bästa skiddestination kan jag inte annat än gratulera destination Åre till en destination i världsklass.
Vår familj älskar verkligen skidåkning och försöker därför åka lite mer än den traditionella en-veckas-semestern. I år fick vi uppleva trängsel och hysteri över nyår såväl som lugn och ensamhet i backen veckan därpå. Åre uppfyller alla krav för en riktigt bra skiddestination. Här finns ordentliga backar (vilket är det viktigaste), massor av restauranger och pubar, bra shopping och mycket av äventyrsaktiviteter. Tyvärr är det väldigt dyrt, en stor stark ca. 60kr (40cl) och en lunch i backen för familjen ca. 750kr. En följd av de dyra priserna blev att vi grillade korv och annat i backen samt tog med oss baguetter och käkade i värmestugan. Vi språkade lite med andra familjer och tyvärr tyckte alla at det var för dyrt varpå man gick hem till stugan för att käka lunch eller hade med sig matsäck. Även restaurangpersonalen beklagade sig över barnfamiljerna som inte åt ute. Jag förstår att man måste tjäna mycket pengar på kort tid, men jag tror ändå att man borde hitta en bättre balans i prissättningen för alla parter.
Hur är det då med värdskapet i Åre? Man hör inte mycket av den jämtländska dialekten i varken service center, klädbutiker eller restauranger. I Åre råder stockholmska! Som på de flesta säsongsbetonade orter är medelåldern låg i servicebranschen. Dock skiljer sig servicenivån stort mellan de olika företagen. På de heta inneställena runt Åre torg är det hög svansföring som gäller. Personalen verkar mer angelägen att prata med varandra och med de gäster som verkar arbeta på andra krogar i byn än med oss ”riktiga” gäster. Man är stolt att arbeta på en innekrog i Sveriges kanske bästa turistdestination. Det skall man vara! Man får dock inte glömma att det är vi som turister som gör destinationen. Det funkar inte med samma attityd bakom baren på Dahlboms som man hade på East vid Stureplan.
Till en början tänkte jag att detta var någon form av dryg gästarbetare-i-Åre-attityd, men det stämmer inte. All skistarpersonal är fantastiskt servicemindiga, leende och härliga. Trots att de flesta är födda på 90-talet… Skistars personal är många och de finns överallt och deras positiva energi genomsyrar hela organisationen. Om skistar med sin jätteorganisation kan, varför klarar då inte stekarkrogarna att hålla samma servicenivå?
Så en dag kommer jag till Hyddan. En mysig liten stuga mitt i backen vid VM6:ans lift. Unga gästarbetare välkomnar mig och min familj med ett leende. Man tar hand om oss, frågar om vi är nöjda och lyckas på ett smart sätt att få oss att beställa ytterligare en omgång öl och varm choklad. Dahlboms, Timmerstugan, Vinbaren m fl fick alla varsitt besök av oss, men till Hyddan återkom vi ofta!
Nästa år tänker vi återkomma till Hyddan och passar på att åka skidor när vi ändå är i Åre 😉 Stort grattis till de som tränat personalen på Hyddan! Ni skulle kunna få jobb på Swedish Welcome…