Efter några veckor med fantastiskt väder sitter säkert många framför datorn och planerar sommarens aktiviteter och resmål. Även jag själv är en av dessa och letar flitigt efter information om Gotland då vi planerar att uppleva Gotland från cykelsadeln. Nu var det ett tag sedan jag engagerade mig i informationen kring svensk turism, men tyvärr kan jag bara konstatera att det är lika dåligt fortfarande.
I mitt sökande efter information om cyklandet på Gotland blir jag presenterad för inte mindre än fem olika sidor som alla gör sken av att vara Gotlands ”officiella” sida. Gemensamt för alla sidorna är att man hysteriskt erbjuder paket i alla dess former. Cykel och mat, hotell med medeltidstema, historisk rundvandring inkl färja etc etc. Jag vill ju bara veta hur cykelbanorna och vad som finns längs vägen…? ”fler produkter på hyllorna” och ”exportmogna destinationer” skulle ta Sverige mot visionen 2020. Nu är vi knappt halvvägs och faktum är att vi aldrig kommer nå visionen om en fördubblad omsättning från 2010 till 2020. Fortfarande tror man att regionala destinationer är av betydelse för turisten? Vem turistar i Östergötland? Var ligger ens Östergötland??
Skall det vara så svårt att förstå att vi turister är intresserade att se bilder, priser och vart saker och ting ligger på en karta?! Idag lägger man otroliga resurser på att bygga och köpa publiceringsverktyg som det ena är mer avancerat än det andra. Att dessa system saknar vitala funktioner för besökaren tar man inte hänsyn till utan fokuserar på enkelheten i back-end. För det viktigaste är tydligen att inte turistbyråpersonalen får för mycket administration. Sedan är det lika viktigt att kunna paketera produkterna för att kunna visa upp för kommunens företag att man gör vad man kan för att driva trafik och besökare till destinationen. Vad själva resultatet blir spelar mindre roll.
Offentliga aktörer måste öppna sina databaser och i de fall man arbetar med privata aktörer som inte öppnar upp dessa bör man helt enkelt byta leverantör. Det borde vara en självklarhet vid upphandlingen att det finns en bakdörr i systemet som är öppen för innovation och idéer. En viktig pusselbit för Sverige som turistnation är information. Man måste ställa sig frågan ”hur hittar man det som man inte letar efter…?” I kölvattnet av offentliga aktörer har vi fått många fina bokningsbara hemsidor, massor nätverksträffar, hjälp med affärsutveckling, en turistgala och inte minst flera nya fiffiga projekt. Nu är det dags att även göra lite affärer och släppa in näringslivet och utmana destinationsbolagen.
Precis som i så många andra branscher brukar näringslivet hitta en väg. Jag är övertygad om att många entreprenörer redan nu sitter och smider planer på hur turismen går att förändra och moderniseras. När det händer skall säga ”vad var det jag sa…” 😉