Ni som läst min sporadiska inlägg genom åren har säkert lagt märke till att jag då och då nämnt Swedish Welcome. När jag var som mest aktiv inom svensk besöksnäring poppade en organisation vid namn Swedish Welcome upp. Organisationen var finansierad med offentliga medel från kommuner, regioner och ända till EU. Konceptet var enkelt… man skulle kvalitetssäkra svenska upplevelser genom kontroll av olika slag. Som entreprenör såg jag direkt att det finns ju ingen företagare i denna bransch som någonsin kommer att ha råd med denna service. Personerna bakom organisationen var helt övertygade om att detta skulle finansieras över lång tid framöver. Man lutade sig mot en modell från Storbritannien som vid det tillfället gick bra. Hur det går idag för britterna låter jag vara osagt…
Man var också lika övertygad om att företagarna själva skulle vara villiga att betala en del av detta. Om jag inte minns fel skulle själva certifieringen kosta ca. 30.000kr och sedan en årskostnad om 5.000kr….FÖR VADÅ?! Jo en man iklädd i kilt kommer vid en eller flera gånger per år och ställer hemliga frågor till gäster och andra om den totala helhetsupplevelsen. Svaren förs in i ett eget påhittat betygsystem som då ger upplevelsen ett betyg. Betyget kan man sedan hänga på dörren och använda i digital och tryckt media. Var det någon på allvar som trodde på detta??
Nu kanske jag låter arg och bitter bara för att det inte gick något vidare för min verksamhet under den perioden. Ja det är jag också! Denna typen av offentligt finansierade organisationer skall till synes inte konkurrera med privata initiativ förvisso men deras blotta närvaro blir en del av bruset. Jag vet inte hur många föreläsningar, galor och annan skit jag var på under denna period och nästan alltid var Swedish Welcome där och tog upp den största delen av tiden på scen. Jag tror att jag vid fyra olika tillfällen hörde Astrid Lindgrens Värld dåvarande VD prata om sin genomgång med Swedish Weolcome, om hur han trodde att Astrid Lindgrens Värld var så bra man kunde bli…. men nä minsann mannen i kilten hade hittat ogräs utanför entrén som man fick ta bort och därefter kunde man upprätthålla sina toppbetyg. Jag fick uppfattningen att den VDn var en bra och intelligent person, han måste ha fått betalt eller något för att prata om detta.
Vid flera tillfällen fastnade vi i våra förhandlingar med våra kunder p g a Swedish Welcome. Inte för att vi var direkta konkurrenter men de tog fokus från kunden. Hade de varit ett privat initiativ hade jag tagit av mig hatten och tackat för god match men vi tävlade inte på samma villkor.
Efter fem år kom verkligheten ikapp. I december 2015 lade man ner sin verksamhet. Man påstår att modellen lever vidare, men all personal är uppsagd och det är väl troligen en tidsfråga innan hemsida och annat också läggs ner.
Swedish Welcome var bara ett av otroligt många initiativ från offentligt håll som direkt eller indirekt konkurrerade med privata aktörer. Det kanske allra sämsta initiativet var nog Smålands Sjörike…att kommunerna runt Bolmen på något sätt skulle bli internationellt konkurrenskraftiga genom att gå samman?!
Nu var det länge sedan jag var inne i turismens underbara land och det kanske är bättre nu vad vet jag. Jag tror och hoppas att de regionala turistaktörerna kommer att avvecklas förr eller senare.