Det går trender i allt, så även inom försäljning. Jag noterar mycket visdomsord kring hur man säljer och varför man köper. Senaste på himlen inom försäljning är att tydligen köper vi inte produkter eller tjänster p g a av att vi behöver det… Vi köper därför att vi tycker om den som säljer. Halleluja!!!
B2B och B2C skall bytas ut med H2H (human to human) eller P2P (people to people). Min första tanke när jag läste detta var att det måste komma från någon coach som vill profitera på dåliga säljare genom att sälja värdelösa säljkurser. Något förvånad blev jag dock vilken respons dessa statusuppdateringar verkar få även här på Linkedin. Återigen ser jag bevis på hur vi väljer att linda in försäljning i andra uttryck och istället kalla det ”hjälp kunden”, ”behovsanalyser”, ”ökad konverteringsgrad” mm. Ännu mera påtagligt blir det när jag tar fram alla mina kontakter och kan se vilka titlar man valt. Inte en enda säljare….?? Massor av VD, CEO och founders? Känner jag så många verkställande direktörer?
Vid något tillfälle köpte jag en endagars säljkurs som skulle vara särskilt anpassat för ledare. Det var en heldag på sunkiga Scandic Hotel Backadal och kostade 6000kr ex. moms. Dyrt tyckte jag men säljaren som sålde utbildningen menade att det var pengar som jag skulle få igen genom mina nya säljkunskaper. Utbildningsdagen var så genuint dåligt att jag ringde företaget och hotade med advokater, ARN och alla andra instanser som jag kunde komma på. Som plåster på såren fick jag ytterligare en säljdagsutbildning som var lika dålig. Redan då pratade man om personkemi och H2H. I min värld är det självklart att vi säljer mer om vi connectar med kunden, det kallas försäljning kära vänner. Det finns knappast några produkter eller tjänster som säljer sig själva. Om jag däremot handlar på nätet eller via postorder är det dem som lyckats bäst med sin marknadsföring som jag troligen väljer.
Nu knyter alla säljcoacher näven i fickan när man läser detta. Men tro mig säljcoacherna är experter på försäljning och det är just vad detta är försäljning och marknadsföring för att sälja mer föreläsningar, mer utbildningar, mer mentorskap och annat som vi egentligen inte behöver eller kunskap som vi redan känner till.