I Kungsbacka där jag bor rasar diskussionerna om Innerstadens vara eller inte vara. Det finns egentligen inga olika åsikter utan de flesta är överens om att butikerna i Innerstaden behöver tjäna mer pengar, alla är överens om att oroväckande många lokaler gapar tomma, alla är överens om att invånarna borde handla mer i Innerstaden, man är alltså rungande överens om att Innerstaden behöver ett rejält uppsving. På traditionellt svenskt vis fokuserar man på problemen istället för lösningarna. Man skyller mycket på Kungsmässan och andra växande handelsområden i närheten, man skyller på parkeringsplatserna, man skyller på invånarna, man skyller på torgens arkitektur och man skyller givetvis på kommunen. När man ställer frågan vad skall vi göra? Vad behöver hända? så svarar många att invånarna måste priotera Innerstadens butiker och man behöver samverka bättre.
Utifrån ett affärsmannamässigt perspektiv är det lite märkligt att anklaga kunderna för man gör dåliga affärer. Man ställer ett ultimatum och varnar invånarna att om man inte handlar i Innerstaden så försvinner Innerstaden. I de flesta västerländska länder råder marknadsekonomi och kapitalism. I stora drag handlar det om att göra dina produkter och tjänster såpass attraktiva att marknaden väljer att handla av just dig istället för dina konkurrenter. Innerstaden som destination har sina utmaningar att locka såväl kommunens invånare som turister och konkurrerar med andra städer, andra köpcentrum och andra innerstäder. Det är miljö, utbud, lokala kommunikationer och arrangemang som Innerstaden har som sina vapen i kriget om besökaren. Innerstaden kan inte och skall inte hjälpa enskilda butiker att sälja mer. Parallellt med att butikerna i Innerstaden går kräftgång eller lägger ner blir det allt fler restauranger och barer, fler gym och massor av frisörsalonger. En solig aprildag svämmar kunderna över på Innerstadens alla uteserveringar. Jag själv besöker inte frisören längre, men min dotter skulle klippa sig häromdagen och till min förvåning fanns inga tider att få tag på med kort varsel?! Genom de stora panoramarutorna på gymmen kan man se fulla lokaler. Restauranger, gym och frisörer drar massor med folk. I vår Innerstad finns även några härliga specialbutiker där det ofta är fullt med folk, vi har anrika Bröderna Nilsson, Valands Blommor, Biografen Facklan, 4Gott (som tyvärr brann ner), Hemmakväll och säkert några fler. Vi ser även många fina exempel på företagare som vågar satsa som t ex Make It Agneta.
Detta kanske kommer som en chock för vissa näringsidkare, men om din verksamhet går dåligt är det ditt eget fel. För några decennier sedan fanns det en galenpanna som skulle starta ett köpcenter i Ullared…?? Idag är det Sverige mest besökta turistmål och man omsätter mer än Harrods i London.
Innerstaden är inte död och kommer inte att dö, men jag tror att tiden är förbi då vi åker till Innerstaden för att köpa en skjorta. Varför skall jag åka till en liten butik, med dåligt sortiment och dyra priser? Enda anledningen till varför man kan tänka sig att göra det är om butiken ifråga är ensam om sitt utbud. Jag älskar Kungsbacka Innerstad, det är vackert och pittoreskt, det är socialt, det finns många bra restauranger och jag gillar specialbutikerna. Visst finns det massor att göra för att locka fler folk till Innerstaden, men jag håller inte med Henrik Olsson om att det skulle vara ett kamikazeuppdrag att axla ansvaret som innerstadschef. Jag tror jag talar för många när jag säger att man kan se vilka butiker som kommer klara sig och vilka som inte kommer klara sig. När du som företagare börjar skylla dina dåliga affärer på yttre omständigheter då är det dags att sälja verksamheten eller lägga ner. Det förvånar mig lite att ingen talar det faktum att många butiker i Innerstaden är riktigt dåliga. Det finns butiker där hyllorna gapar tomma, där man inte accepterar kortbetalning, där det ibland plötsligt är stängt eller där det helt enkelt inte ser inbjudande ut.
Jag tror på Innerstaden och framtidens butiksinnehavare!