Har idag suttit i möte med ung kvinna som snart skall lansera sin affärsidé. Min roll har varit att utveckla och producera hennes webbplattform. Hennes affärsidé är bra och har alla möjligheter att lyckas, men precis som med alla start-ups behöver man tur, bra medarbetare och lite galenskaper för att lyckas. Tyvärr är det ganska ovanligt att jag kommer i kontakt med kvinnliga entreprenörer som är innovatörer. Jag känner många kvinnor som är egna företagare, men ofta handlar det om färdiga koncept så som cafe, rekrytering, utbildning, nätverkande, mode, inredning m m. Det är inget fel i det men jag sakna kvinnliga entreprenöriella innovatörer på marknaden. Ofta blir jag presenterad inför nya affärsidéer som den ena är galnare än den andra, men nästan alltid är det en man bakom idén.
Min teori är att manliga entreprenörer är mer riskbenägna än sina kvinnliga jämlikar. När jag idag pratade med den unga kvinnliga entreprenören handlar mycket om färg, form och kostnader. När jag talar med en ung man i samma situationen kretsar ofta samtalet runt tillväxt, organisation och intäkter. Jag tror att kvinnliga entreprenörer och företagare lyckas i större utsträckning än sina manliga kollegor. Med ordning och reda, sunda strategier och en gnutta försiktighet kraschar inte dessa kvinnor lika ofta som männen. Å andra sidan kanske 19 av 20 manliga entreprenörer kraschar och ur dessa får vi företag så som Spotify, Apple, Hi-Fi Klubben, Facebook m fl.
Jag lägger ingen värdering i dessa olikheter mellan manliga och kvinnliga entreprenörer utan konstaterar bara att det finns tydliga skillnader.
Det som slår mig är den nya generationen som är på väg att bli vuxna. Där tjejerna tar över allt mer. Bättre betyg i skolan, ofta mer sociala (spelar inte TV spel i samma utsträckning), tar ledarrollen i grupperna i allt större utsträckning och tar allmänt mer plats än killarna. Dessutom använder man sin kvinnlighet på ett sätt som får fart på reptilhjärnan hos oss män.
Det finns två tänkbara framtidsscenarion för våra kvinnliga framtida entreprenörer. Dessa tuffa tjejer växer upp, gifter sig, blir mammor och låter försiktigheten ta överhanden. Tar anställning på kommunen eller landstinget och knyter handen hårt i fickan när grannen parkerar sin splitter nya BMW på garageuppfarten. ELLER…så blir dessa tjejer framtidens innovatörer och entreprenörer. Orädda, smarta och kommunikativa med rött läppstift och push-up BH tar tjejerna över….
Så se upp killar! Jag tänker i vart fall uppfostra mina tjejer i sann entreprenörsanda. Tjejer! ta chansen, tåget skall avgå och killarna står på perrongen och röker cigg eller spelar på mobilen 🙂