Nu kanske jag låter gammal och gubbig men vad kommer det sig att de flesta mobiltelefonbolag har så ung personal? Jag vet att Tre profilerade sig på detta sätt när man var nya på marknaden, men nu upplever jag samma unga säljare hos samtliga operatörer. För ett antal år sedan var jag kund hos Phonehouse men efter dålig service och inkompetent personal flyttade jag samtliga 18 abonnemang från Phonehouse till Tre. Efter ett år med Tre sa jag att aldrig mera Tre… För ungefär ett år sedan var det dags igen att välja mobiloperatör och denna gången föll lotten på Telenor. Riktigt bra service! Det skall jag ge dem! Men absolut ingenting har fungerat. Fel priser, fel nummer, fel på nummerflytt, fel på fakturor…ja fel på i stort sett allt. Jag tänkte i mitt stilla sinne att Telia måste ändå vara stabila och pålitliga varpå jag skaffade ett privat abonnemang med Halebop. När familjen skulle skaffa fler abonnemang frågade vi i teliabutiken om fördelar med ett familjekoncept. Detta hade vi ju trots allt sett reklam för… Den unge herren i butiken lyckades med bedriften att teckna oss på fel abonnemang två gånger och höll dessutom på att förlora mitt telefonnummer.
Nu var det nyligen dags igen för nytt abonnemang och denna gången ville man testa Tele2, dessa hade helt klart billigast abonnemang som passar våra krav. Återigen hamnade jag hos Phonehouse och ett nummer från Comviq skulle portars till Tele2. Allt gick åt helvete igen! Numret som skulle fungera vid ett visst datum funkade inte och de unga säljarna skyllde på varandra. När jag för tredje gången på två dagar stod och väntade i Phonehouse butiken och möts av en ung man i 20-års åldern som visslar och trummar på disken under tiden som jag pratar brister det för mig fullkomligt…
Idag har mer eller mindre alla en mobiltelefon. Det är inte så att just unga människor använder mobil utan även min mamma som 70+ har en mobiltelefon. Jag tycker det är jättebra att man har unga personer i butiken som kan fylla kraven hos en viss kundkategori, men bäst vore väl ändå en mix bland personalen. Vad är det som gör att det aldrig funkar mellan den fysiska butiken och vad som sägs och kundsupporten? Ofta när jag är i dessa butiker tar varje kund lång tid och säljaren behöver ringa till sin support för att säkerställa olika saker. Lika ofta står jag i dessa butiker och hör hur missnöjda kunder beklagar sig över att något gått snett. Fakturan är för dyr, man fick fel telefon, abonnemanget stämmer inte o s v. Är det så att mobiloperatörerna enbart anställer för att få lättnader på arbetsgivaravgiften?
Jag har aldrig någonsin kommit i kontakt med ett företag som säljer mobiltjänster som inte strular. Jag har varit i kontakt med många frifräsare som påstår sig kunna leverera en helhetslösning men ingen håller måttet. Här finns ett öppet mål! Det måste finnas någon entreprenör därute som tänker att jag skall erbjuda denna service till företag. Vad är det som är så svårt? Är det mobilbolagen som är så krångliga eller är man helt värdelös på att lära upp sina säljare hur produkterna funkar? Hur är det ens möjligt att när jag ringer till Tele2 så säger de att jag inte är kund trots att jag sitter med avtal med just Tele2 i min hand? Nu menar jag inte att Tele2 skulle vara sämre än Telenor, för dom är troligen sämst, men även Telia och Tre strular.
VARFÖR?!