Läste en blogg eller nyhet eller vad man nu kallar det häromdagen. Jag hittade inlägget via Linkedin och det handlade om content marketing. Inlägget handlade om hur man ”förr” försökte sälja och övertyga kunden om sin förträfflighet, men att den nya tidens försäljning och marknadsföring mer handlar om att skapa ett behov. Man lyfte fram appar som exempel där man först tillverkar en app som man delar ut gratis under en period för att sedan börja ta betalat för olika delar av appens funktioner. När jag läste om detta tänkte jag direkt på Candy Crush, Angry Birds, Wordfeud m fl, men även Skype, Facebook och Google kan till viss del stämma in på beskrivningen. Jag vet också att det finns 100.000-tusentals appar, kanske miljoner och möjligheten att lyckas är ungefär lika stor som att få komma till TV och skrapa Triss två dagar på raken…
Jag kan heller inte sluta fundera på hur detta skall gå till om det gäller en restaurang? Skall man då först dra igång verksamheten, låta alla äta och dricka gratis för att sedan sakta börja ta betalt för eventuella toalettebesök?! Hur funkar det i bilbranschen? Ge bort alla bilar och tjäna pengar på service?! Dessutom krävs en enorm marknadsföringsapparat med en gigantisk budget för att kunna lansera produkter på detta sätt. King, Rovio, Facebook och Google har den budgeten, men de allra flesta har den inte.
Vidare läste jag att vi förr försökte sälja på vår förträfflighet istället för att skapa ett behov. Att skapa ett behov tar tid och är oerhört kostsamt, produkter som lyckats med detta är bilen, mobiltelefonen, datorer m m. Om kravet för att lyckas med dagens försäljning och marknadsföring är att skapa ett behov kommer troligen 99,9999% av alla bolag att misslyckas. Det skulle ju innebära att man inte kan starta en verksamhet som redan finns? Inga nya restauranger, inga nya hotell, inga fler bilar och inga fler konsulter…
Alla företag oavsett om man säljer produkter eller tjänster måste sälja! Säljer man inte så kraschar det snart. Du kan givetvis sälja på många olika sätt, det kan vara digitalt, dörrknackning, telefon, annonsering, mässor mm mm. I de allra flesta fall handlar det om att övertyga kunden om just din produkt eller tjänst. Vi är fortfarande människor och vi kommer troligen att fortsätta tilltalas av olika saker som vi ser omkring oss. Det kan vara en annons, reklamklipp, en banner, ett mail eller telefonsamtal, men vi måste bli övertygade för att testa något nytt. Det gäller t o m om det är gratis. Jag blir så trött på alla dessa ”nya” sätt att sälja och marknadsföra. Jag omfamnar gärna nya varianter, jag önskar t o m att fler kunde våga att testa på nya sätt och nya modeller, men det betyder inte att vi skall sluta sälja. Tryckt media kommer att finnas kvar i många år var så säkra. Det är betydligt större risk att Facebook är borta om 10 år än att Göteborgs Posten är det. Det betyder inte att vi skall förkasta möjligheten att sälja och marknadsföra via digitala kanaler som Facebook, det betyder att vi måste måste göra det OCKSÅ.
Vinnaren i marknadsträsket är han eller hon som kan knyta ihop försäljning, marknadsföring, digital strategi och skapa fler affärer. Jag talar med företag varje dag om hur man kan kommunicera bättre och det förvånar mig hur många som fortfarande tror att Eniro ger affärer, man köper dyra Google annonser utan att egentligen veta varför och man tror att social media är detsamma som Facebook. Vi vet inte hur framtiden ser ut och väldigt sällan finns det ett recept för framgång men vi en sak: ju mer vi säljer ju mer pengar blir det över. Glöm klick, konverteringar, leads och allt annat, har man inte ett fungerande sälj funkar inget annat heller.