Svensk turism VS Tysk

Årets sommar består till stor del av småutflykter, både i och utanför Sverige. Mitt intresse och min bakgrund för turism i allmänhet och svensk sådan i synnerhet gör att man studerar sina resor lite annorlunda.

Under några intensiva dagar på en aktivitetspark strax söder om Hamburg får jag uppleva klätterväggar, tennis, badlandskap, god mat och tyska pilsner. Parken är enorm! Här finns kanske 400 stugor, 20 tennisbanor, 5 restauranger, fotbollsplaner, 6 sjöar och ett badlandskap som får Skara sommarland blekna. Servicen är katastrofalt dålig, man kan nästan ingen engelska och maten är riktigt dålig. Man är däremot riktigt duktig på att hålla rent och fräscht och man kan alltid få sig en god tysk pilsner överallt.centrepark

Det som fascinerar mig är att det är hur mycket folk som helst överallt, restaurangerna är fullbokade och alla känns ganska glada. Priserna är ungefär som hemma i Sverige så jag kan inte skylla på att billiga priser drar mer folk till Tyskland. Självfallet är det mest tyskar men jag stöter på flera holländare och några norrmän, men inga svenskar. Hela parken är förberedd för regn. Tak över lekplatser, tak över tennisbanor, badlandet var inomhus, restaurangerna var inomhus och stugorna var väl tilltagna i storlek med tak över uteplatsen.

Jag funderar lite på våra svenska parker som nästan alla dras med ekonomiska bekymmer eller så har man gjort det. Varför fokuserar vi så mycket på väder i detta land? Här finns massor av fina campingplatser, mycket fin natur och många roliga parker…när det är fint väder.

En annan reflektion är alkoholen. Igår befann jag mig vid en sjö i Marks kommun. Det var toppenväder och det var fullt av folk på den lilla stranden. Några meter från stranden låg ett litet café där man kunde äta glass och få sig en macka, men ingen öl. Utsikten från cafét var magnifik och det var ett hyfsat välbebott område så det borde finnas underlag för att bedriva verksamheten i lite större skala. Vi pratar gärna om att kvalitetssäkra för våra utländska turister men hur konstigt tror ni inte en tysk tycker att det är när han skall beställa lite lunch, men får ingen öl?

En annan detalj som slog mig gällande parken i Hamburg var deras fokus på sälj. Hela tiden lockades man att köpa någonting mer, inte bara på plats utan även på webben inför besöket. Det var även många tyska resebyråer som sålde logi och paket till parken. I Sverige har vi en märklig mentalitet, här tycker man att det är för dyrt att ge bort provision när någon annan säljer ens produkter. Här fokuserar vi på regionala säljkanaler som inte säljer något och vi tror att den globala turisten hittar hit bara vi gör oss exportmogna.

Mina tre tips till svensk turism är
1. Fler säljkanaler
2. Förbered för regn
3. Mer alkohol

/ Martin Guldbrandsen

P.S. är någon nyfiken så läs mer på http://www.centerparcs.co.uk/ D.S