Kommunikation är lite av grundbultarna i alla former av relationer. Jag tror de flesta känner till att i en kärleksrelation är det viktigt att prata och kommunicera. Alla relationsexperter berättar för sina par att de skall prata med varandra. Att stoppa huvudet i sanden och hoppas att det jobbiga försvinner fungerar nästan aldrig.
Faktum är att detta är en grundbult i alla relationer, inte minst i affärsmässiga relationer. Jag har tyvärr allt för ofta fått uppleva att när det blir lite stormigt så väljer folk att inte svara, helt plötsligt är telefonen avslagen, sms når inte fram och e-postmeddelande försvinner mystiskt. Det händer att man av olika anledningar inte kan genomföra det som var planerat. Tiden kan vara knapp, pengarna är slut, viljan finns inte eller man har helt enkelt ändrat sin inställning. Inget konstigt alls om du frågar mig…det hör livet till. Vad som verkligen förvånar och irriterar mig är att allt för många inte kan stå upp får sin egen situation.
– jag vet att vi har planerat att göra xxx, men jag har fått så mycket annat att göra att jag tyvärr måste hoppa av tåget…
– jag vet att jag lovade att köpa dina tjänster, men tyvärr tillåter inte riktigt ekonomin det just nu…
– jag vet att jag sa att vi skulle göra följande, men jag har funderat lite och jag har dessvärre ändrat mig så jag hoppar av projektet…
…skall det vara så svårt att säga så?!
Varför har många så fruktansvärt svårt att kommunicera? Jag minns en person som ofta skrev mail till mig och förklarade sitt missnöje med hur verksamheten var på väg att utvecklas. Mailen var ofta personliga och ibland rentav oförskämda. Jag svarade så korrekt som möjligt och fick alltid ett otrevligt mail tillbaka. När jag istället ringde till personen valde denna att inte svara. Ibland gick det veckor innan vi kunde prata och när vi väl pratade hade jag alltid missförstått innehållet i mailen. Detta upprepade sig säkerligen ett 10-tal gånger. Aldrig vågade personen konfrontera mig, men vågade spy ut sin kritik i ett mail. Till saken hör även att personen alltid skröt om hur rätt fram och ärlig denne var. Har jag ett problem eller om jag irriterar mig på något eller någon ringer jag till personen eller träffar personen. Mail och sms ger lätt upphov till missförstånd. Att se en person i ögon, läsa kroppspråk och lyssna till tonläge gör samtalet mycket enklare och framförallt ärligare.
Att hantera stress i medgång eller att förvalta ett självspelande piano är ingen konst. Att hantera kritik, stå upp när det stormar eller att våga vara sig själv i alla lägen är få förunnat. På både gott och ont tillhör jag den senare kategorin…