Ultimat tillfredställelse

Hyllbabian, nasare, säljare….entreprenör…kärt barn har många namn. Jag får ofta frågan hur jag orkar starta nya grejer, testa, sälja, misslyckas, testa på nytt o s v. Jag skulle vilja ställa frågan till dig där ute som går till samma jobb, samma tid med samma arbetskamrater dag ut och dag in…hur orkar du? Varför tröttnar du inte? Vi är alla olika med olika förutsättning och skall jag vara riktigt ärlig så tänkte jag för några år sedan att nu är det dags att bli anställd och få lite andrum. Antingen är jag helt formidabelt värdelös på att söka jobb eller så är en entreprenör inte så attraktiv på arbetsmarknaden. Jag tror på det senare 😉 Omständigheterna har gjort att jag fortfarande kan titulera mig entreprenör, vilket jag är både glad och stolt över.

20159281627426390969899_sbigHelt plötsligt på en lunch, under en promenad i skogen, i skidbacken, på gymmet eller vart som helst så kommer en idé. Man ser något eller hör något som man tror att man kan göra bättre. Efter lite funderande börjar man fila på en budget som eventuellt kan bli en affärsplan. Nästan alla idéer kommer inte så långt. Några få idéer som faktiskt blir en affärsplan blir heller inte så mycket mer. Av de synnerligen få idéer som blivit en affärsplan och ett s k proof of koncept (man testar i skarpt läge) så blir det mesta nedlagt inom några månader. Jag har dragit igång fem proof of koncept….då kan ni förstå hur många affärsplaner jag har gjort och för att inte prata om alla idéer!!

När man drar igång något nytt handlar allt om försäljning. Vi kan linda in verksamhetsproblemen i administrativa flaskhalsar men finns det en fungerande försäljning finns det alltid lösningar. TRO INGET ANNAT! Som entreprenör och egenföretagare är det bara du, du och du som kan se till att försäljningen fungerar. Knacka dörr, kalla samtal, nätverka, alltid tillgänglig. Allt som är obekvämt hör till vardagen för en entreprenör. Nästan allt går att sälja så om försäljningen inte fungerar beror det högst sannolikt på den som säljer.

Efter ett tag när man nasat runt och man tycker att försäljningen funkar hyfsat kommer man in i fas två nämligen kundens behov. Första gången du säljer en ny produkt till en ny kund finns inget behov. Ditt sätt att sälja, kvalitén på produkten och servicenivån bakas samman och kanske kanske lyckas du skapa ett behov hos kunden. Det är då det händer….den ultimata tillfredsställelsen för alla entreprenörer…kunden ringer och vill köpa! Du behöver inte kriga för varje order utan du och produkten har gjort ett bra jobb och skapat ett behov.

– thats the life of an entrepreneur