Facebook: en fluga?

Är det bara jag som tycker så eller börjar folk att lämna Facebook? Vad är egentligen socialmedia? Är det här för att stanna eller är det en fluga… Att vi lever i en tid där folk vill dela med sig av bilder och händelser får vi nog vänja oss vid, men hur stor impact har socialmedia. Förstår vi innebörden av att dela med oss om vad vi gör, vad vi tycker och var vi är. Jag tror många upplevt Facebook som ”privat”, men nu upptäckt att det är allt annat ÄN privat. Facebook och andra sociala nätverk bygger på aktivitet hos användarna. Allt för många är bara med utan att göra något större väsen av sig. Alla har säkert upplevt att det är alltid samma personer uppdaterar. Jag upplever också att ungdomar lämnar detta forum i större utsträckning än oss lite äldre. Mitt förtroende till Linkedin är betydligt större. Linkedin är lite som en telefonkatalog med bifogad CV. Det fyller en tydlig funktion när man söker en person eller särskild information om någon.

Folk kommer fortsätta blogga, visa bilder och statusuppdatera, men troligen kommer forumen att skifta. Jag tror att Instragram-fallen och Edward Snowdens avslöjande kommer att påverka oss stort i hur vi väljer att dela med oss av våra liv. 

En annan viktig fråga är om företagen kan tjäna pengar på socialmedia i någon större utsträckning? UNICEF har gjort en klockren reklamfilm med Schyffert och Yohio (se nedan) som belyser ”gilla” problematiken. Hur mycket är en ”like” värd? Jag tycker man som företagare skall finnas med i alla tänkbara forum eftersom sociala forum är högt rankade av Googles sökspindlar. Jag tror också att Facebook kan vara ett bra forum där man kan möta kunden och ta emot ris och ros. Det där med att köpa och söka via Facebook har visat sig gång på gång att det kostar mer än det smakar. Detta skiftar givetvis mellan branscher men just nu generaliserar jag. Reklambranschen har i alla år pratat om impact, målgrupper, budskap o s v, men idag när vi faktiskt kan mäta vad digital exponering faktiskt ger tillbaka i form av affärer ställs mycket på ända. Ett budskap och en häftig reklamkampanj kan spridas via Facebook och/eller andra media kanaler vi kan se och mäta att kanske 100.000-tals personer ser, gillar och delar men ändå blir det inte mer affärer… Om 100.000 ser mitt varumärke måste det vara värt något? Men hur mycket är det värt om det inte leder till några affärer?

Är du beredd att betala för likes?