Säljarnas säljare

Kan man lära sig bli säljare? Kan man lära sig bli en bättre säljare? För att bli en förstklassig säljare tror jag man måste vara en säljare och det kan man inte lära sig utan det sitter i ens personlighet. Däremot kan alla bli en bättre säljare enligt min mening.

Tiderna har dock förändrats och även samhället har blivit både mer och mindre mottagliga för försäljning. ALLA företag och då menar jag verkligen ALLA företag vill sälja mer och försöker trimma sin personal till att säljutbildningfokusera på sälj och merförsäljning. Parallellt med detta får säljyrket allt sämre rykte. Titeln säljare finns knappt längre utan har blivit ersatt med titlar som konsulent, biträde, keyaccount, och en mängd engelska titlar som i princip betyder samma sak.

När jag själv sökte säljare för ett par år sedan gjorde jag två annonser. En där jag inte använde ordet säljare utan beskrev tjänsten lite svävande och med vackra ord. Den andra var mer tydlig med att vi sökte säljare. På den första annonsen fick vi ca. 320 sökande och på den andra knappt 40… I princip var det samma tjänst.

Nutidens hästhandlare som vi idag kallar bilförsäljare jobbar mer med meningslösa kampanjer än med aktiv försäljning. I lokalpressen i lilla Kungsbacka, där jag bor, är säkert hälften av annonserna från olika bilhandlare. Ganska nyligen såg jag en lokal bilhandlarannons där man skulle klippa ut en kupong och lämna vid provkörning så skulle man få en gåva. Jag kanske är modern, men det där var något som funkade 1995…! Vidare händer inte så mycket när man gör entré i bilhallen, bilförsäljarna pratar som oftast med varandra eller sitter med näsan i sin datorskärm. Har även bilförsäljare valt att inte sälja?!

Hur hamnade samhällets kanske viktigaste yrke så här långt ner på popularitetsstegen?

Jag tror att mycket av det dåliga ryktet kommer från telemarketingindustrin. Tidigare växte dessa bolag som svampar ur marken och i många fall oseriösa och med tvivelaktiga säljmetoder. Säljare som försöker sälja telefonabonnemang trots att jag har 18 månader kvar på mitt befintliga avtal, säljare som vill sälja bilförsäkring utan att jag har en bil, säljare som vill sälja böcker även om jag inte läser och dessutom vid tidpunkter då jag sitter och äter, tittar på någon match på TV eller är upptagen med något annat. Jag är själv gammal telefonnasare, men jag tror faktiskt inte längre på denna säljmetod.

Försäljning är och kommer alltid att vara företagens viktigaste vapen. Allt för ofta förväxlar vi försäljning med marknadsföring. Marknadsföringen skall hjälpa säljarna att sälja mer. En duktig säljare kan alltid hitta ett sätt att sälja, men en lyckad marknadskampanj blir aldrig bättre än den säljare som tar emot kunden.

 

/Martin Guldbrandsen