Butiksdöden – framtidens handel

När vi flyttade till Kungsbacka 2003 var Innerstaden full av olika små boutiqer som sålde damkläder, herrkläder, damkläder, elektronik o s v. Sakta men säkert försvann butikerna en efter en och de vise påstod att allt handlade om att man inte kunde komma överens om gemensamma öppettider samt att det fanns för lite parkeringar. Man såg då Kungsmässan som den stora konkurrenten. Då precis som nu fanns där personer som ansågs sig kunna se in i framtiden och menade att framtiden handlar om stora shoppingcenter och gallerior. Med det sagt poppade det upp stora shoppingcenter över hela Sverige. Kungsmässan blomstrade och såväl stora som små butiker och kedjor stod i årslånga köer för att få plats i den populära gallerian. Ofta skedde det en försäljning av kontraktet mellan hyresgästerna, det var stekhett att ha sin butik i de populära varuhusen. År efter slog handeln rekord och handlarna blev allt mer förmögna. Efter den stora konkursen i boo.com 2000 kände man sig trygg i att handeln skall fortsätta öka år ut och år in… men i juli 2009 lanserades iPhone3 i Sverige. Något som några år senare skulle förändra hela spelplanen.

2011 handlade vi Svenskar för 4,5 Miljarder på nätet, 2017 var den summan 77 Miljarder. Idag är Kungsmässan utbyggd, ett beslut som troligen togs för många år sedan. Många lokaler i såväl den nya som den gamla delen gapar tomma. Butiksdöden började redan 2012/2013 och många har kämpat för överlevnad sedan dess. Corona-krisen blir tyvärr spiken i kistan för många.

Vad säger då framtiden om vår handel? Inom den traditionella handeln pratar man om 15-minute-areas. Det innebär att kombinerade bostads- och handelsområden där man kan gå eller möjligen cykla och nå allt man behöver inom 15 minuter. Bilfria områden. E-handeln kommer att gå ännu snabbare. I framtiden beställer vi vår vara idag och förväntar oss leverans senare samma dag, redan en verklighet i vissa områden i Kina. 

Men E-handel är ju egentligen inget nytt. Vi har haft både postorder och TV shop i många år innan E-handeln slog igenom. Varför väljer vi då att handla på distans nu? Varför behöver vi inte längre känna och klämma på våra varor innan vi handlar? Varför önskar vi inte längre personlig service? Jag minns i slutet av 90-talet då jag handlade mina kläder på Parkman på Södra vägen. Vid ett tillfälle skulle jag köpa ny slips och Mr Parkman mindes vilka skjortor och kavajer jag hade köpt där där tidigare och valde således ut en slips som passade till dessa. Jag minns första fredagen varje månad då vi stammisar blev bjudna på After Work på Massimo Dutti på Östra Hamngatan. Eller när ett av butiksbiträdena från Massimo Dutti plötsligt bytte jobb till NK Herr och genast blev man en kostym rikare när detta upptäcktes, förvisso några tusen fattigare men satan vad snygg den var. Här hemma kommer ofta stora kartonger från de välkända E-handelsbolagen. Lika ofta skickas samma kartong med samma innehåll tillbaka till avsändaren. Det passade inte, det såg annorlunda ut på skärmen eller man kommer underfund med att man inte skall lägga pengar på det just nu… Kostnaderna för returer måsta vara enorma! För att inte prata om kostnaderna för marknadsföring i digital media som blir allt dyrare. Är det fortfarande dyrare med fysisk butik med personal eller kommer kostnaderna för E-handeln ikapp??

Hur ser det ut i övriga världen? Sverige är kraftigt överetablerade gällande handelsområden. Inom EU är genomsnittet 225kvm/1000 invånare i Sverige är den siffran 450. i Tyskland är samma siffra 180kvm och i USA är den 1800kvm/1000 invånare. Sverige är med bland de länder i världen som går snabbast fram gällande E-handel. Kanske har det med vårt kontantlösa samhälle att göra? Vi kan med andra ord säga att Sverige skiljer sig från mängden. Vi handlar mycket mer än genomsnittet på nätet och vi har mer fysiska handelsplatser än de flesta länder. En fullkomligt ohållbar kombination…

Fortsätter vi på samma väg med samma utveckling de kommande 10 åren har vi i praktiken slagit ut alla mindre fysiska butiker. Kvar finns de stora kedjorna som troligen bara kvar i de största städerna och som mer eller mindre fungerar som Showroom och där själva köpet sker on-line. Vill vi ha det så? Vad händer med alla butiker? Vad händer med att gå en ”shoppingrunda”? När man skall julhandla sitter man på muggen med sin telefon i handen och beställer julklappar, istället för att gå på stan med polaren och skicka i sig några bärs och handla till familj och vänner… Vill vi ha det så? I Kungsbacka på Freeport handelsområde är det faktiskt tvärtom. Här bygger man större parkering, bygger ut och det blir faktiskt mer och mer kunder för varje år som går. Är det kanske så att vi har tröttnat på köpcenter med H&M, Zara, Clas Ohlson, Hemtex och Kappahl? Kanske är det det usla utbudet på galleriorna som ställer till det för handeln?

Nu pratar vi om galleriorna som de nya mötesplatserna, dit man går för att fika och äta snarare än att shoppa. Har dock svårt att se varför folk plötsligt skulle lägga enormt mycket mer på fika och mat bara för att man handlar på nätet istället? Jag tror vi behöver tänka till. Hur vill vi ha det? Vill du inte ha några butiker så fortsätt handla on-line, men personligen älskar jag den fysiska shoppingen så jag går till närmsta bankomat tar ut en slant och går och shoppar. De butiker som inte gillar kontanter kan helt enkelt låta bli, då går jag till konkurrenten istället 🙂