Stödköp och Innerstadskänsla

Våra stadskärnor dör i allt större utsträckning till förmån för stora gallerior och köpenter. Många köpcenter å andra sidan står med gapande tomma lokaler medans Internethandeln ökar för varje år som går. Jag läste en artikel att USA har 2000 kvadratmeter handelsyta per 1000 invånare. Här blöder all form av handel i såväl städer som gallerior. Motsvarande siffra i Sverige är 450 kvadratmeter per 1000 invånare och i Tyskland har man endast 180 kvadratmeter. Enligt forskare och studier är Tyskland mest nära det faktiska behovet. Invånarna å sin sida önskar i första hand en mysig Innerstad att flanera i, ett välfyllt shoppingcenter med unika butiker och stort utbud och till sist en e-handel med superlåga priser där allt finns i alla storlekar med fri hemkörning och avgiftsfria returer.

Handelns och stadskärnornas förändring går stick i stäv med invånarnas visioner och drömbilder av staden och dess utbud. I Kungsbacka gnäller vi om att det finns allt färre butiker i Innerstan, vi efterlyser bättre och fler restauranger, nattklubbar, fler och roligare evenemang m fl. Samtidigt tycker vi att det är eländigt med för få parkeringar i Innerstan och vi tycker att öppettiderna är kass (10-18, 6 dagar i veckan). Kungsmässan (som är Sveriges trevligaste galleria) har massor av parkeringar (dock inte fler än Innerstan) på samma ställe och upplevs det som fler. Kungsmässans öppettider är 10-20 och Ica till 23. Butikerna å sin sida får ökade öppettider och mer kostnader men inte fler kunder de har bara fördelats ut mer över dagens öppettider. E-handeln å sin sida ökar och ökar, inga dyra kostnader för lokaler, minimala kostnader för personal och i vissa fall inte ens lagerhållning.

I Kungsbacka har vi dessutom ytterligare en faktor som ställer till det för handel och restauranger nämligen Göteborg. Det bästa och sämsta som hänt Kungsbacka är pendeln! För bara 20 å sedan prunkade Innerstan av butiker och pubar. Å andra sidan är Kungsbacka en av Sveriges snabbast växande kommuner mycket tack vare närheten till just Göteborg. Då och då står jag bakom ölpumparna på Prinsen i Kungsbacka Innerstad och serverar och jag fascineras över att jag faktiskt känner igen de flesta. Det är olika människor vid olika tider och olika dagar, men jag känner ändå igen de flesta. Även när jag tar ett varv på stan och kollar in andra krogar är det bekanta ansikten. När någon krog drar på stort med någon artist tömmer man konkurrensernas lokaler och fyller stället med massor av bekanta ansikten?! Kungsbacka kommun har ca. 82000 invånare och närmare 20000 i staden Kungsbacka.

Butikerna i Innerstaden är nästan borta, många restauranger blöder, evenemangen blir ofta ganska folktomma och snart kommer problemen i Innerstan att sprida sig till shoppingcenter och gallerior. Jag vägrar tro att 80% av kommuninvånarna inte shoppar?! Jag tror heller inte att Kungsbackas invånare aldrig går på krogen eller är ute och äter. Skulle alla i kommunen gå ut tre gånger per år skulle alla restauranger i Innerstan vara knökfulla varje dag 365 dagar/år. Skulle alla i kommunen gå ut en gång var 14:e månad skulle alla restauranger och pubar vara knökfulla varje fredag och lördag alla årets 52 veckor. Enligt SCB spenderar vi ca. 3000kr/pers/år på krogen. Skulle det gälla Kungsbacka hade varenda krögare sladdat in på jobbet i sin egna Ferrari.

Min poäng är inte att vi skall hjälpas åt för att skapa förmögna krögare eller butiksinnehavare, men jag tror alla måste stödköpa helt enkelt annars sitter vi snart hemma med våra telefoner och hittar på låtsasrestauranger som vi besöker och delar med oss av på Facebook. Vill man ha en levande Innerstad måste man köpa en blomma i stans lokala blomsterhandel då och då, man måste köpa en bit ost eller ett klädesplagg och man måste ta en öl, en fika och/eller en bit mat på Kungsbacka krogar och restauranger. Tycker man att det är kul när saker händer, ja då måste man besöka evenemanget och köpa något annars blir det inga mer evenemang.

Det finns dock en räddning för staden och det är trafiken. Det kommer att vara praktiskt omöjligt att pendla till Göteborg med bil 2030 och med dagens prisutveckling så kommer det att kosta skjortan att ta pendeln. Men fram till dess kära invånare ta ert jävla ansvar och köp nåt!